Thursday 22 December 2011

Sejarah Teddy Bear

Salah satunya produk dari aishiteru gift adalah teddy bear. Teddy bear adalah mainan dalam bentuk boneka yang berwujud beruang, biasanya boneka ini dijahit dan digunakan untuk mainan kanak-kanak. Sekarang ini harga teddy bear mencecah ratusan ringgit dan paling menarik ialah rekaan dan hiasan dengan mengunakan teddy bear amatlah pelbagai dan kreatif.
Nama teddy bear muncul pada bulan November 1902, ketika presiden amerika syarikat waktu itu adalah Theodore Roosevelt mengikuti hunting trip di Mississippi yang diundang oleh Governor Mississippi Andrew H. Longino.pada masa pertandingan itu, banyak pemburu yang telah berjaya menembak sesuatu. Ketika itu Roosevelt, holt Collier menangkap dan cuba untuk mengingkat  American black bear tatapi bear menikamnya di sepohon pokok willow. Holt kemudian memanggil Roosevelt dan menyarankan untuk menembak beruang itu. Roosevelt menolaknya karena tidak mencerminkan sikap sportsmanship yang baik. Tetapi ia memerintahkan agar beruang itu dibunuh untuk melepaskannya dari penderitaan.
Apa yang dilakukan Roosevelt digambarkan dalam kartun politik di the Washington post oleh Clifford berryman pada November 16, 1902. Morris Michtom tercetusnya idea apabila  melihat gambar pada akhbar tersebut dan terinspirasi untuk membuat sebuah mainan yang diberi nama “teddy bear”. Nama tersebut terlebih dahulu itu diminta izin dari Roosevelt. Maka akhirnya, Michtom membuat fabrik Ideal Novelty and Toy Co, yang masih berdiri hingga sekarang. Tahun 1906 permintaan terhadap Teddy bears meningkat, wanita sering membawa teddy bearkemanapun,dan diminati oleh kanak-kanak. Diantara teddy bear yang paling popular dipasaran ialah  teddy bears seperyi Rupert, Sooty, Paddington, Winnie-the-Pooh, Corduroy, Teddy Tells Time, and Teddy Dressing.
 Kami dari aishiteru gift menganggap sejarah teddy bear itu sendiri amat penting bagi memastikan produk aishiteru gift seiring dengan sejarah tersebut. Maka dengan sejarah yang dipaparkan akan member sedikit maklumat mengenai teddy bear yang boleh di hias dengan pelbagai rekaan dan sesuai dengan pelbagai suasana. Salam Aishiteru gift

No comments:

Post a Comment